گزارش میدانی از روند تبلیغات نامزدهای ششمین دوره انتخابات شوراها

نویسنده مطلب
Average: 4 (1 vote)
این محتوا چه جامعه هدفی را دنبال می کند؟
ملی
در این مطلب در مورد چه سازمان هایی صحبت شده است؟

گروه شهر: تبلیغات انتخاباتی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراها هفته گذشته در سراسر کشور برگزار شد. خبرنگار نسیم امید میدانی نگاهی گذرا به نحوه تبلیغات و برنامه و شعارهای نامزدها داشته است که در ذیل می آید.

تبلیغات مزاحم و دردسر برای مردم

از جلوی برخی ستادها که عبور کرده باشی متوجه نمایی از انواع تبلیغات با عکس‌های شیک اتوکشیده می شوید. عکس‌های آتلیه‌ای با ژست‌هایی که بیتشابه به قاب عکس‌های عروس و دامادی نبوده، فقط با یک تفاوت که چند کلمه کلیشه ای زیر عکس از قبیل خدمتگزار مردمی، شهر زیبا و ... نوشته شده است بدون اشاره به شهری بدون مشکلات ترافیکی، ورای معضلات شهرسازی، بدون حاشیه و در هر گوشه‌ای از شهر، تبلیغات به چشم می‌خورد. با اینکه شهرداری، فضایی مناسب برای نصب تبلیغات انتخاباتی نامزد‌ها در نظر گرفته است، باز هم نصب بنر و پرده‌های تبلیغاتی روی در و دیوار برخی ساختمان‌ها دیده می شد.

حجم بالای تبلیغات نامزدهای شورا

امیرزاده یک شهروند سیرجانی با ابراز نارضایتی از نحوه تبلیغات می گوید: حجم تبلیغات کاغذی کاندیداها در شهر زیاد است و گویی شهر به یک آلبوم عکس در ابعاد مختلف تبدیل شده است، هزینه های بالایی که برای تبلیغات کاغذی صرف می شودکه سوال پیش می آورد مگر چقدر حقوق یک عضو شورا است که به این حجم بنر و تبلیغات احتیاج دارد. او که در نزدیکی یکی از خیابان‌های اصلی شهر سکونت دارد: از حجم بالای بنرها ناراضی است و بیان می کند: کاندیداهایی که برای شهر و زیبایی شعار می دهند با نصب بنر و هزینه های گزاف باعث ترافیک در خیابان مرکزی شهر شدند و حتی برخی از آن ها در محله های مختلف ستاد شماره یک و دو راه انداختند.

 

 

نرخ بالای اجاره ستادهای تبلیغاتی

برخی گزارش ها نشان می دهد هزینه اجاره ستادهای تبلیغاتی برای نامزدها 100 برابر ارزش روز است. اجاره بالای مکان برای برپایی ستاد تبلیغاتی انتخابات در حالی از سوی برخی کاندیداهای شورای شهر انجام می‌شود که بعضی از مالکان مبالغ بسیار بالا و میلیونی را به آن‌ها پیشنهاد می‌دهند. موقعیت مغازه برای تشکیل ستاد تبلیغاتی مهم است و بعضی از کاندیداها حاضرند هر مبلغی که به آن‌ها پیشنهاد می‌شود بپذیرند و در یک هفته که فرصت تبلیغات دارند از این ظرفیت استفاده کنند و به نوعی برخی کاسبان از ماه‌ها قبل منتظر رسیدن ایام انتخابات بودند و خسارت‌هایی که بر اثر محدودیت‌های کرونایی تحمل کردن را اینگونه جبران شود. به عنوان نمونه شنیده شده است یک مغازه در چهارراه سپاه برای یک هفته 50 میلیون تومان و دیگری 100 میلیون تومان اجاره داده شده است. رضا یکی از کسبه می گوید: تمام ستادها این مدت در مسیر مغازه من هستند و باعث کسادی بازار ما در این اوضاع شده اند و باید اجاره زیاد بگیرم.

 

 

اختصاص بنرهای بزرگ برای تبلیغات توسط شهرداری

همیشه با برگزاری مراسمات و انتخابات شهر پر زباله‌ای ایجاد می شد که یکی از این راه‌ها حذف پوستر و تبلیغات کاغذی بود که  در همین راستای شهرداری سیرجان کار مثبتی که انجام داد، ایجاد اسپیس ها برای تبلیغات محیطی در اکثر تقاطع ها بود که از نصب پوسترهای تبلیغاتی نامزدها بر در و دیوار منازل و زشت کردن چهره شهر جلوگیری کرد، البته این کار چندین انتخابات از جمله برای انتخابات مجلس نیز انجام شد و تاثیر خوبی داشت. اما علاوه بر این موضوع با آغاز مهلت قانونی تبلیغات نامزدهای انتخابات شورای شهر طرفداران برخی نامزدها مواردی از نصب تبلیغات روی تجهیزات و مبلمان سطح شهر دیده شده است در صورتی نامزدهای شورای شهر می توانستند روش‌های جدید تبلیغات را بکار گیرند، مثلا به جای پوسترچسبانی و راه انداختن کارناوال‌های که باعث ترافیک و آزار شهروندان شد از قابلیت‌های فضای مجازی استفاده کنند. با وجود اینکه چندین و چند مکان تبلیغاتی از قبل مشخص برای تبلیغات کاندیداها تعبیه شده  و کلاس های توجیهی هم برای آنان هم گذاشته شده است باز هم شاهد بی قانونی  برخی نامزدها و هواداران آنان بودیم.

تجمع حامیان نامزدها بدون توجه به کرونا

شیوهنامه بهداشتی انتخابات پس از طرح و بررسی در کمیته امنیتی انتظامی ستاد ملی کرونا و ستاد انتخابات کشور به تصویب ستادملی مدیریت کرونا رسیده و ازسوی دولت به تمام استان‌ها ابلاغ شده بود. در برخی محافل تبلیغات انتخاباتی این شیوهنامه کرونا رعایت نشده بود که همرمان با اوج‌گیری تبلیغات در ستاد برخی از نامزدهای شورای شهر به محل ازدحام جمعیت زیاد بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی تبدیل شده و دست‌اندرکاران بهداشت و درمان شهرستان را نگران کرده است. برخی از نامزدها هم بدون توجه به محدودیت های انتخاباتی وضع شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا شب هنگام تجمع و پذیرایی اقدام و شهروندان را به حضور در اجتماعات تحریک می کنند، اقدامی که به اعتقاد کارشناسان بهداشت و درمان سبب می شود تا امکان رعایت فاصله فیزیکی غیرممکن شده ضریب شیوع کرونا افزایش یابد و طی روزهای آینده بویژه پس از انتخابات وضعیت شهرستان تبدیل به قرمز شود و آمار ابتلا بالا برود.

 

نامزدهای بی هدف و بدون برنامه

بررسی های میدانی از پوسترها و بنرهای نامزدهای شورای شهر سیرجان نشان می دهد که اکثر کاندیداهای ثبت نام کرده برای شورای شهر برنامه ای برای برطرف کردن مشکلات شهری ندارند و چون از پشتوانه فامیلی برخوردارند باید وارد شورای شهر شوند. پروژه های ناتمام شهری، بنود پارکینگ در معابر مرکزی شهر، آسفالت بی کیفیت، فضای سبز خشکیده و غیر مناسب، خروجی نامتناسب بودجه با کارکردهای عمرانی، سازمان های هزینه بر و اتاق خلوت شهرداری، تغییر کاربری های بی ضابطه و غیرقانونی و نیروی انسانی مازاد و مزاحم شهرداری از جمله مشکلات شهری سیرجان است.

افزودن نظر

متن ساده

  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.