فروشگاه های زنجیره ای در تقابل با فروشگاه های خرد

فروشگاه های زنجیره ای در تقابل با فروشگاه های خرد

 

 

 

در سالیان اخیر، فروشگاه های بزرگ تحت عناوین مختلف از جمله زنجیره‌ای با رشد قابل توجه در کشور و به تبع آن در سیرجان روبرو شده‌اند.

موضوعی که به اعتقاد برخی شهروندان و کارشناسان فرصتی ویژه محسوب می‌شود که دست واسطه ها و دلالان را کوتاه می‌کند.

برخی دیگر معتقدند تعطیلی و ورشکستگی اصناف خُرد از نتایج آن خواهد بود.

در این فروشگاه ها بخش های مختلف برای محصولاتی مانند گوشت، میوه و سبزیجات، بیسکویت و کیک، غذاهای کنسروی، چای، قهوه و پودر لباسشویی قرار دارد.

و به قولی از شیر مرغ تا جون آدمیزاد در آن پیدا می‌شود.

چیزی که مشاهده می‌شود، این فروشگاه ها در سال‌‌های اخیر، کاسبی بقالی ‌‌و سوپر مارکت‌ های محله را تحت الشعاع قرار داده‌اند.

 

 

فروشگاه‌ها باعث کسادی کاسبی ما شده‌اند

 

بسیاری از کسبه محله های مختلف شهر، نسبت به احداث بی رویه فروشگاه های بزرگ انتقاد دارند.

رضا که مغازه بقالی در مکی آباد دارد وقتی از بازار و وضعیت کاسبی آن ها و فروشگاه های بزرگ می‌پرسیم می‌گوید:.

از وقتی این فروشگاه‌ های بزرگ باز شدند مشتری‌ های ما هم کم شدند.

من نزدیک به ۸ سال در این محله مغازه دارم .

و در این مدت خدا را شکر مشتریان خود را هم داشتم.

اما در این چند سال اخیر با ایجاد فروشگاه های زنجیره در شهر کاسبی ما هم کساد شده است.

وی با بیان اینکه ما منکر پیشرفت شهر نمی‌شویم.

شما در سطح شهر اگر بچرخید در همه خیابان های اصلی یک فروشگاه بزرگ و گاهی زنجیره ای راه‌اندازی شده .

و هر کدامشان دو الی سه شعبه دارند .

افرادی که از ما خرید می‌کردند به خاطر شیک بودن مغازه ها و طرح های تخفیفی که دارند از آن ها خرید کنند.

 

علی یکی دیگر از کسبه در این باره گفت.

پس امثال ما سوپر مارکت ها و مغازه‌ها، خرده‌فروش‌ها و بقالی های که چندین سال از این راه هزینه های زندگیمان را تامین می‌کنیم، چه کاری باید انجام دهند؟.

چگونه هزینه های زندگی اجاره، آب و برق و تلفن و مالیات و عوارض و… را تامین کنیم؟.

 

ما شنیده بودیم فروشگاه های زنجیره‌ای در جایی مثل محله های تجاری و بازار و مرکز شهر و میدان های اصلی ایجاد می‌شود .

 

رفت و آمد زیاد باشد و بازار یا مرکز شهر باشد، اما شما نگاه کنید ببینید در همه خیابان ها یک فروشگاه باز شده است.

 

شهروندان از مغازه های کوچک نیز خرید کنند

 

فرهاد از فرهنگیان در این باره می‌گوید: امروزه تنوع خواست‌های مردم بالا رفته است .

و نمی‌توان برای جذب مشتری با همان سیستم‌های قدیمی عمل کرد.

در فروشگاه‌های بزرگ، متناسب با نیازها و  شرایط مالی همه اقشار جامعه، کالاهای گوناگون وجود دارد.

اما آنچه روشن است آن است که در حال حاضر این فروشگاه‌ها به سرعت در حال گسترش هستند .

واحدهای صنفی کوچک مانند سوپر مارکت‌ها از این امر آسیب فراوانی می‌بینند.

با احداث یک فروشگاه زنجیره‌ای، تعداد زیادی از این واحدها مجبور به تعطیلی می‌شوند.

و با به تعطیلی کشیده شدن این واحدهای صنفی، بیکاری بیش از پیش رشد کرده است.

کاری که شهروندان می‌توانند انجام دهند این است که خرید های خود را سعی کنند از این مغازه های کوچک و سوپر مارکت ها نیز انجام دهند.

به جریان زندگی هم نوعان خود نیز کمک کرده باشیم.

 

فروشگاه ها از اتحادیه کشوری مجوز می‌گیرند.

 

محمود اسدی، رئیس اتاق اصناف سیرجان در این باره گفت: فروشگاه های زنجیره‌ای از اتحادیه کشوری مجوز می‌گیرند.

و هدف دولت توسعه این فروشگاه هاست.

وی ادامه داد: فروشگاه زنجیره‌ای در تهران مجوز می‌گیرند .

و اگر فروشگاهی بیشتر از دو شعبه بزنند به عنوان فروشگاه زنجیره‌ای محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر بحث جمعیت را در نظر نمی‌گیرند .

که ببینند آیا یک شهرستان نیاز به این تعداد فروشگاه دارد یا نه؟

 

 

سیرجان بیشتر از این به فروشگاه‌های بزرگ نیاز ندارد

غلامعباس شهبا، رئیس اداره صنعت سیرجان دراین‌باره بیان کرد.

مجوز فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ از اتحادیه کشوری داده می‌شود.

و با توجه به شرایط سیرجان اداره صنعت و اتاق اصناف پیگیری کرده‌ایم.

که اخیرا آیین نامه ضوابط داخلی فروشگاه‌ها را به ما ارائه داده‌اند که چقدر انبار، پارکینگ و … داشته باشند.

وی در ادامه افزود: فقط در بحث نظارتی ورود می‌کنیم و مواردی که در حوزه ما باشند برخورد می‌کنیم .

مواردی که خارج از عهده ما است به استان منعکس می‌کنیم.

به گفته وی در جلسه ستاد تنظیم بازار این موضوع را اعلام کردیم که سیرجان بیشتر از این نیاز به فروشگاه‌های بزرگ ندارد.

مجوزها از طریق کشوری گرفته می‌شوند.

اگر شرایط آیین نامه ضوابطی را که در مجوز اعلام شده نداشته باشند می‌توانیم مخالفت کنیم.

 

عوامل متعددی بر فروش کاسبان خُرده پا اثرگذار است.

 

دانش آموخته اقتصاد درباره نقش فروشگاه های بزرگ بر کاسبان خرد گفت:.

بسیاری از کاسبان خرده پا معتقدند که با آمدن این فروشگاه ها، کاسبی آن‌ها از رونق افتاده است .

آن‌ها مجبور هستند که کسب‌وکار خود را رها کنند .

خود  در این فروشگاه ها کارمند شوند و این امر اجحافی بر آنان است .

در حالی که واقعیت امر چنین نیست زیرا عوامل متعددی بر روی میزان فروش کاسبان خرده پا اثرگذار است.

 

که می‌توان به جوری اجناس، موقعیت فروشگاه در سطح شهر، سطح درآمد ساکنین آن منطقه و … را نام برد.

 

حسین فتحی زاده افزود:آمدن فروشگاه های بزرگ، باعث می‌شود که هزینه های عرضه اجناس، کاهش یابد.

و با کاهش هزینه ها این فروشگاه ها از قدرت تخفیف دهی بهتر برخوردار می‌شوند .

و این خود باعث افزایش رفاه مصرف کننده به سبب کاهش قیمت از یک سو و افزایش فروش فروشگاه شود.

اما این تمام مسئله نیست زیرا برخی از کالاها دارای تاریخ کوتاه مدت هستند.

یا ممکن است به علت بعد مسافت خریدار حاضر نباشد این مسافت را طی کند.

بنابراین مقداری از خرید خود را از همین مغازه داران کوچک انجام می‌دهند.

بحث دوم اینکه دنیا در حال رشد است و هوش مصنوعی تغییرات ملموسی را در فروش و بازاریابی فراهم کرده است.

وجود اپلیکیشن های فروش، فروش های اینترنتی، تنوع اجناس، قیمت های پایین تر از سطح خرده فروش بازار، متقاضیان جوان و آشنا به نرم افزارها و فضای مجازی خود زمینه ساز فروش از این طریق هستند .

اصولا فروشگاه های بزرگ زمینه را برای فروش اینترنتی فراهم کرده است.

حتی اگر فرض نبودن فروشگاه های را هم در نظر بگیریم باز هم با وجود این همه فضای مجازی، اپلیکیشن و …

زمینه بهتری را برای فروش کالا و عرضه کالاهای جدید فراهم کرده است.

 

جهت مطالعه بیشر به لینک

http://www.teetr.ir/t/22989

نظر شما درباره ی این نشریه چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *