مدارس و فضای فیزیکی بی روح

 

مدارس و فضای فیزیکی بی روح

 

 

از عوامل موثر در بالا بردن کیفیت آموزشی دانش‌آموزان است.

 

 

فاطمه محمودآبادی، روانشناس: برخی مدرس بدون امکانات فیزیکی مناسب.

 

ابتدا دانش‌آموز را از فضای مدرسه و سپس از محتوای آموزشی دل زده می‌کند و این امر افت تحصیلی و افسردگی را به دنبال دارد.

 

 

اکبر محیاپور، مدیر آموزش‌وپرورش: سازمان نوسازی مدارس این گونه موارد(فضای فیزیکی مناسب) را برعهده دارد .

در ۱۵ سال اخیر مدارسی که تازه ساخته شده اند تمام مسائل در آن ها رعایت شده است.

 

 

 

گروه جامعه: پس از محیط خانواده، مدرسه نقش بسیار مهمی در پرورش و استعدادیابی کودکان بر عهده دارد.

 

زیرا دانش‌آموز بیشتر اوقات زنده و فعال خود را در مدرسه می‌گذراند.

 

 

فضای فیزیکی مناسب، از عوامل مهم و موثر در بهبود و بالا بردن کیفیت آموزشی و یادگیری دانش‌آموزان است .

 

 

و یکی از مقوله های مهم در پرورش خلاقیت آنها به حساب می آید.

 

بهبود فضاهای فیزیکی مدارس می‌تواند در یادگیری دانش‌آموز و انگیزه او تاثیر گذار باشد.

 

فضای سبز و درخت،

رنگ آمیزی مناسب دیوارها،

وسایل ورزشی مناسب،

نوسازی کتابخانه ها

و درگیر کردن والدین جهت همکاری با مدرسه در ایجاد فضای مطلوب مدرسه از نکات مهم در ایجاد فضای روحی مناسب دانش‌آموزان است.

 

«نسیم امید» از چند مدرسه بدون ذکر نام که برخی مشکلات در فضای فیزیکی داشتند گزارشی تهیه کرده.

که در پی می‌آید و به معنای نواقص و کمبود در همه مدارس شهرستان نیست.

 

 

یک درخت در حیاط مدرسه نیست

 

از در برخی مدرسه که وارد حیاط می‌شوی نگاهت به محیطی خشک و بی روح می‌افتد.

که حتی یک درخت هم ندارد و سایه ای برای نشستن نیست.

 

رضا یکی از دانش‌آموزان هنرستانی می‌گوید.

 

حیاط مدرسه می تواند محیطی دلپذیر برای مطالعه باشد.

 

اما هر سال شاهد خشک شدن درختان در فضای حیاط مدرسه هستیم .

 

 

در حالی که مدیران می‌توانند با مشارکت دانش‌آموزان فضای مناسبی در حیاط مدارس ایجاد کنند.

 

او در ادامه می‌گوید: الان که فصل تابستان است اما حیاط مدرسه ما در طول سال تحصیلی بیشتر شبیه بیابان است.

 

 

و فضای مرده و بی روحش حس و حال درس خواندن را از بچه ها می‌گیرد.

 

 

خبری از نظافت توالت ها نیست

 

فرهاد  دانش‌آموز سال آخر متوسطه است .

 

با گلایه از سرویس های بهداشتی مدرسه می‌گوید: سرایدار مدرسه فقط اول سال یک نظافت می‌کند دیگر خبری از نظافت توالت ها نیست.

 

و آدم خجالت می‌کشد توالت برود.

 

و آب سرد کنی نیز برای نوشیدن آب خنک وجود ندارد.

 

وی افزود مدیر مدرسه نیز بی تفاوت است و بازدیدی از سرویس ها انجام نمی‌شود و باعث آسیب به ما می‌شود.

 

 

حسین پدر یکی از والدین  دراین‌باره می‌گوید: این مدرسه یک خانه بوده است حیاط مدرسه خیلی کوچک است.

 

زنگ‌های تفریح جا برای بازی بچه ها نیست.

 

همچنین نبود یک درخت در مدرسه خودش باعث می‌شود که بچه ها زنگ تفریح در کلاس بمانند و در حیاط مدرسه نیایند.

 

در حیاط مدرسه چند نیمکت برای نشستن بچه ها بیش تر نیست .

 

حالا شما تعداد دانش‌آموزان را در نظر بگیرید حتی جا برای نشستن در فضای باز حیاط مدرسه را ندارند.

 

 

در بعضی موارد کلاس یا سالنی به سالن ورزش اختصاص داده می‌شود که بچه ها باید از مدرسه بیرون بروند.

 

ورزش در فضای باز که بچه‌ها امکان تحرک بیشتری داشته باشند.

 

برای بچه‌ها مفیدتر است و خروج بچه ها از مدرسه می تواند برای آن ها خطرساز باشد.

 

 

 

 

انگیزه در دانش‌آموز با فضای فیزیکی جذاب

 

 

فاطمه محمودآبادی، روانشناس و کسی در مدارس مشاوره انجام می دهد.

 

“عوامل مختلفی در یادگیری دانش‌آموزان اثر دارند از جمله این عوامل می‌توان توجه، علاقه یا انگیزه و … اشاره کرد”.

 

 

فضای فیزیکی مدرسه اگر شاد، جذاب همراه با تجهیزات و امکانات مناسب هر گروه سنی باشد .

 

می‌تواند برای دانش‌آموزان ایجاد علاقه و انگیزه کند .

 

و گاه اگر این فضا نامناسب باشد علاقه و اشتیاق دانش‌آموزان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

 

 

به گفته وی فضای فیزیکی شامل: صدا، نور، رنگ، محل بازی، باغچه(گل و گیاه درخت)، کتابخانه، نمازخانه و آزمایشگاه

که اگر هر کدام از این عوامل مناسب با سن دانش‌آموزان آن گروه سنی و محتوای آموزشی طراحی نشده باشند.

 

می توانند مخل توجه و انگیزه دانش‌آموزان باشند.

 

به طور مثال: صداهای مزاحم در کلاس های درس به علت مجاورت مدرسه با فضاهای شغلی و اقتصادی مختلف.

 

همچنین نور ناکافی در کلاس می تواند توجه دانش‌آموزان به درس را به عنوان اولین علل یادگیری تحت تاثیر قرار دهد.

 

مدرسه باید زمین بازی داشته باشد تا دانش‌آموزان بتوانند با بازی آمادگی مناسب برای حضور در کلاس و نشاط کافی خستگی شان رفع شود.

 

و این بازی در فضای فیزیکی مناسب امکان پذیر است نه در یک مدرسه خانه قدیمی که دانش‌آموزان مزاحم حرکت عادی یکدیگر شوند.

 

این روانشناس با بیان اینکه فضای سبز در مدارس به خصوص داشتن حیاطی با چند درخت معدود برای ایجاد نشاط بین دانش‌آموزان و احساس سرزندگی خیلی موثر است.

 

 

افزود: کتابخانه مناسب، نمازخانه تمیز و آرام، آزمایشگاه مجهز به وسایل آزمایشگاهی و همچنین پاکیزگی حیاط مدرسه از جمله سرویس های بهداشتی و کلاس های آموزشی از عوامل خیلی مهمی هستند .

 

که به ویژه برای دانش‌آموزان با انگیزه پایین در یادگیری و حساس می تواند ایجاد علاقه کند.

 

 

محمودآبادی معتقد است که گاهی مدرسه بدون امکانات فیزیکی مناسب دانش‌آموز را ابتدا از فضای مدرسه و سپس از محتوای آموزشی دل زده می‌کند.

 

و این امر افت تحصیلی و افسردگی را به دنبال دارد.

 

مدیران مدارس باید غیر از اهمیتی که به محتوای آموزشی می‌دهند .

 

فضای فیزیکی مناسبی برای مدرسه شان در نظر بگیرند .

 

این فضای مناسب هم باعث جذب دانش‌آموز می‌شود هم کیفیت آموزشی و یادگیری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

 

 

سازمان نوسازی مدارس این موارد را برعهده دار

 

 

 

مدیر آموزش و پرورش شهرستان درباره فضای فیزیکی مناسب مدارس گفت: مواردی که از نظر زیر ساختی مشکل نداشته است را انجام داده‌ایم.

 

 

اما در بحث درختکاری مشکل که الان با آن روبه‌رو هستیم بحث آبیاری آنها است.

 

و اگر بخواهیم مدارس که حیاط بزرگ دارند.

 

درختکاری کنیم باید از آب آشامیدنی استفاده شود.

 

محیاپور ادامه داد: مدتی قبل در یکی از مدارس ساخت و ساز داشتیم .

 

که اداره آب شهرستان به دلیل استفاده زیاد آب پیمانکار ما را جریمه کرد.

 

و این موضوع مهمی است که باید در نظر بگیریم گاها حیاط برخی مدارس ما بزرگ است.

 

و با کاشت درخت با مشکل آبیاری روبه‌رو می شویم .

 

و در بحث رنگ آمیزی سازمان نوسازی مدارس کاتالوگ دارد و با توجه به مقطع تحصیلی رنگ آمیزی انجام می‌شود.

 

 

محیاپور در ادامه افزود: سازمان نوسازی مدارس این گونه موارد را برعهده دارد که در ۱۵ سال اخیر مدارسی که تازه ساخته شده اند تمام مسائل در آن ها رعایت شده است.

 

مدیر آموزش و پرورش شهرستان در ادامه به مدارس غیرانتفاعی پرداخت و گفت: برخی مدارس غیرانتفاعی به دلیل کوچک بودن حیاط مدرسه، برای زمین ورزشی خط کشی شده است و جایی برای کاشت درخت و فضای سبز وجود ندارد.

 

http://www.teetr.ir/t/22989

نظر شما درباره ی این نشریه چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *